Pertumbuhan bakteria, kulat dan virus dalam sistem hydroponik.


Sistem Hydroponik

Penanaman menggunakan sistem hydroponik tidak asing lagi kita dimalaysia, tapi masih ramai lagi yang tidak mahir mengendalikan masalah penyakit tanaman hydroponik dan mengenali jenis penyakit bawaan  bakteria, kulat dan virus dalam sistem hydroponik akibat daripada kurangnya menjaga kebersihan air.

Sistem hydroponik mudah terdedah pada pertumbuhan bakteria, kulat dan virus jika sanitasi dan pengurusan tidak diselenggara dengan baik. Beberapa contoh organisma patogen yang boleh menjangkiti tumbuhan dalam sistem hydroponik ialah: 

                                   
 1. Pseudomonas aeruginosa: Bakteria ini boleh tumbuh pada akar tumbuhan dan menyebabkan reput akar, menyebabkan tumbuhan menjadi layu dan mati.


 2. Pythium: Kulat ini boleh menyebabkan layu pada tumbuhan, dan biasanya merebak melalui air yang tercemar atau media tumbuh yang tercemar.


 3. Fusarium: Kulat ini boleh menyebabkan layu, klorosis, dan reput akar tumbuhan, dan boleh merebak melalui air yang tercemar, tanah, atau media tumbuh.


 4. Rhizoctonia solani: Kulat ini boleh menyebabkan reput pada akar, hipokotil, dan batang tumbuhan, dan boleh merebak melalui tanah, air atau media tumbuh yang tercemar.


 5. Virus mozek tembakau: Virus ini boleh menyerang tembikai, timun, tomato, dan beberapa jenis tumbuhan lain, dan boleh disebarkan melalui sentuhan langsung dengan tumbuhan yang dijangkiti atau melalui vektor seperti serangga.


 Untuk mengelakkan pertumbuhan bakteria, kulat dan virus dalam sistem hydroponik adalah perlu untuk mengekalkan sanitasi dan kebersihan sistem yang betul, memilih media tanam steril dan menggunakan air yang bersih dan bebas daripada bahan cemar. Di samping itu penyediaan nutrien mestilah seimbang dan mengikut keperluan tumbuhan dan tumbuhan mesti dibekalkan dengan cahaya matahari yang mencukupi untuk mengekalkan keadaan pertumbuhan yang sihat.


Hakcipta terpelihara.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERTANIAN LESTRI / SUSTAINABLE AGRICULTURE

Pertanian lestari ialah sistem pertanian yang mampan dan mesra alam yang bertujuan untuk memenuhi keperluan manusia terhadap ma...