Agriculture



HYDROPONIK .1HydroponikDuex



Pertanian hidroponik adalah kaedah pertanian tanpa menggunakan tanah sebagai media tanam. Pada asasnya, pertanian hidroponik menggunakan air padat nutrien untuk menyediakan semua keperluan nutrisi tumbuhan. Kaedah ini biasanya dicapai dengan meletakkan tumbuhan dalam bekas atau sistem yang direka khas untuk menyokong tumbuhan dan menyediakan nutrien yang diperlukan.
 Kelebihan utama pertanian hidroponik ialah tumbuhan tumbuh lebih cepat dan lebih produktif berbanding tumbuhan yang ditanam secara konvensional dalam tanah. Selain itu, kaedah ini juga lebih efisien dalam penggunaan air dan nutrien, kerana air dan nutrien dapat diberikan pada masa yang tepat dan dalam jumlah yang tepat.
 Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cabaran yang perlu diatasi dalam pertanian hidroponik. Salah satu cabaran utama adalah untuk mengawal selia pH dan kepekatan nutrien dengan teliti dalam air, kerana perubahan kecil dalam keadaan ini boleh menjejaskan pertumbuhan dan produktiviti tumbuhan. Selain itu, masalah sanitasi dan penyakit juga boleh menjadi masalah dalam sistem hidroponik jika tidak dikendalikan dengan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERTANIAN LESTRI / SUSTAINABLE AGRICULTURE

Pertanian lestari ialah sistem pertanian yang mampan dan mesra alam yang bertujuan untuk memenuhi keperluan manusia terhadap ma...